Studia – Informatyka w Biznesie cz.2

Cze艣膰,聽

Kontynuujemy dzisiaj temat studi贸w Informatyka w Biznesie.聽馃榾聽 Tym niewtajemniczonym polecam przeczyta膰 to, czyli cz臋艣膰 pierwsz膮 opisuj膮 program studi贸w Informatyka w Biznesie.

Teraz bez przeci膮gania lecimy dalej z tematem. Ostatnim razem sko艅czyli艣my na opisie przedmiot贸w, kt贸re zdaje si臋 w pierwszym semestrze.

Struktura artyku艂u:

1. Realizowane przedmioty (1 rok, 2 semestr, 2 rok)

2. Og贸lne wra偶enia i podsumowanie.

Realizowane przedmioty

Rok 1, semestr 2

Data Mining
Ten przedmiot zosta艂 tak nazwany zdecydowanie na wyrost. Wyk艂ady omawia艂y histori臋 i teori臋 鈥瀔opania danych鈥. Na 膰wiczeniach uraczyli nas jakim艣 starym programem o nazwie WEKA. W nim tworzyli艣my struktury i regu艂y do drzewka decyzyjnego, macierz pomy艂ek, regu艂y asocjacyjne.  Mo偶na podsumowa膰 jako wyklikiwanie w starym programie. Z wyk艂ady by艂 egzamin, a z 膰wicze艅 kolokwium.

Statystyczna Analiza Danych
Z wyk艂ad贸w niestety niewiele pami臋tam, poniewa偶 mia艂am na studiach in偶ynierskich z trzy przedmioty dotycz膮ce statystyki matematycznej. Na wyk艂ady nie chodzi艂am. Na 膰wiczeniach trafi艂am na m艂odego prowadz膮cego, kt贸ry bardzo chcia艂 nasz膮 grup臋 czego艣 nauczy膰. Warto doda膰, 偶e z tego przedmiotu mieli艣my r贸wnie偶 laboratoria. Tutaj nie da艂o si臋 przysypia膰 na zaj臋ciach, prowadz膮cy pilnowa艂, 偶eby robi膰 zadania razem z nim. Mieli艣my wykonywa膰 zadania zwi膮zane ze statystyk膮 w Pythonie. Na koniec laboratori贸w mieli艣my test, na kt贸rym trzeba by艂o wykona膰 zadania w Pythonie. 膯wiczenia zalicza艂o si臋 w艂asnym projektem w grupach. Nale偶a艂o wybra膰 dane i dokona膰 ich analizy statystycznej w Pythonie. Przyk艂adowe poj臋cia jakie si臋 pojawia艂y to : kowariancja, korelacja, minimalna liczebno艣膰 pr贸by, rozk艂ad normalny, rozk艂ad Poissona, rozk艂ad dwumianowy. Je偶eli nie mieli艣cie wcze艣niej styczno艣ci ze statystyk膮 to na pewno du偶o si臋 nauczycie i przy okazji dobrze poznacie analiz臋 w Pythonie. Je偶eli ju偶  przerabiali艣cie statystyk臋 na pierwszym stopniu studi贸w, to b臋dzie to fajne przypomnienie.

BI w przedsi臋biorstwie
Je偶eli nie wiecie co to jest Business Intelligence to ten przedmiot na pewno Was tego nauczy. Na wyk艂adach przedstawiona zosta艂a historia BI i architektura system贸w. Egzamin z wyk艂adu by艂 do艣膰 ci臋偶ki i nale偶a艂o si臋 dobrze przygotowa膰. My艣l臋, 偶e osoby zainteresowane tym tematem b臋d膮 zadowolone z wyk艂ad贸w. 膯wiczenia to ju偶 ca艂kiem inna bajka. Niestety na 膰wiczeniach mieli艣my pracowa膰 ze star膮 wersj膮 bazy Oraclowej, na kt贸rej nie da艂o si臋 pracowa膰. Z ca艂ych 膰wicze艅 mieli艣my napisa膰 dwa zapytania w j臋zyku SQL, a nast臋pnie wyklika膰 raport w jakim艣 starym zacinaj膮cym si臋 programie, bodaj偶e Oracle Report Builder. 膯wiczenia do przesiedzenia. Na koniec nale偶a艂o odda膰 raport z 膰wicze艅.

J臋zyk obcy
Tutaj to wyboru by艂o sporo j臋zyk贸w. Ja posz艂am po najmniejszej linii oporu i zrobi艂am test poziomuj膮cy z j臋zyka angielskiego. Trafi艂am do grupy na poziomie C2. Zaj臋cia polega艂y na du偶ej ilo艣ci rozm贸w. Pojawia艂o si臋 te偶 sporo test贸w, ale bardziej ze s艂ownictwa technicznego i s艂uchania i czytania. Na tym poziomie wi臋kszo艣膰 z nas gramatyk臋 mia艂a doskonale opanowan膮. Przyjemne 1.5 h, gdzie mogli艣my podyskutowa膰 sobie po angielsku na ciekawe tematy.

Finanse menad偶erskie
Wyk艂ad z ego przedmiotu by艂 obowi膮zkowy i obecno艣膰 podnosi艂a ocen臋 na koniec semestru. Przedmiot by艂 rozszerzeniem poprzednich zaj臋膰 dotycz膮cych finans贸w. Teoria do zdania. 膯wiczenia polega艂y na przepisywaniu z Wikipedii bilansu czy r贸偶nych wska藕nik贸w finansowych. Zaliczeniem wyk艂adu by艂 egzamin, a 膰wicze艅 prezentacja wybranego wska藕nika finansowego. 

Metodyki zarz膮dzania projektami informatycznymi
Wymagaj膮cy przedmiot, kt贸ry skupia艂 si臋 na r贸偶nych metodologiach zarz膮dzania projektami, np. Prince, SCRUM. Na koniec semestru by艂 egzamin z cz臋艣ci teoretycznej wyk艂ad贸w, a zaliczeniem 膰wicze艅 by艂 projekt, kt贸ry tworzyli艣my przez ca艂y semestr. Polega艂 on na wymy艣leniu swojego projektu IT i nast臋pnie 鈥瀦arz膮dzanie鈥 nim na przys艂owiowej kartce papieru. 

Us艂ugi sieciowe
To jest przyk艂ad przedmiotu, kt贸ry my艣lisz, 偶e Ci si臋 nigdy nie przyda, a jednak 偶ycie Ci臋 zaskakuje. 馃槉 Wyk艂ad by艂 zaliczony 膰wiczeniami, a na 膰wiczeniach tworzyli艣my strony internetowe dla uczelni. Nasza grupa z oferowanych technologii wybra艂a WordPress. Na koniec semestru przedstawili艣my dzia艂aj膮c膮 stron臋 internetow膮. Te do艣wiadczenia pozwoli艂y mi na to, 偶eby stworzy膰 tego bloga. On te偶 znajduje si臋 na WordPressie i wszystko robi臋 w nim sama 馃槉

Big data
A mia艂o by膰 tak fajnie. Wyk艂ady przedstawia艂y histori臋 Big Data, wi臋kszo艣膰 czasu skupiaj膮c si臋 na informacjach sprzed 20 lat. Ten przedmiot powinien by膰 serio przejrzany i zaktualizowany. 膯wiczenia to znowu Python, ale tym razem nie by艂o ju偶 tak kolorowo. Wi臋kszo艣膰 student贸w z mojej grupy nie ogarnia艂a co mamy robi膰 na zaj臋ciach, potem prze艂o偶y艂o si臋 to na problemy z zaliczeniem. Zaliczenie odbywa艂o si臋 przez test online na zaj臋ciach i polega艂o na odpowiedzi na pytani dotycz膮ce historii Big Data i rozwi膮zaniu paru zada艅 w Jupiter Notebook. Raczej nic si臋 na tym przedmiocie nie nauczy艂am.

Przedmiot humanistyczny
Ka偶dy zapisywa艂 si臋 na wybrany przedmiot. Ja wybra艂am socjologi臋. Z tego przedmiotu prowadzone by艂y tylko wyk艂ady i na koniec ka偶dego spotkania by艂 do przeprowadzenia test online. Musz臋 przyzna膰, 偶e wyk艂ad贸w s艂ucha艂o si臋 jak Polimat贸w na YouTube. Prowadz膮ca opowiada艂a mn贸stwo ciekawych anegdotek i mimo, 偶e musia艂a realizowa膰 program to czu艂am si臋 tam jak na jakim艣 dobrym TedX z historii i socjologii.

 Rok 2, semestr 1 (specjalno艣膰 Menad偶er System贸w Informatycznych)

Outsorcing i insourcing informatyczny
Ciekawie prowadzone zaj臋cia. Wyk艂ady jak zwykle omawia艂y teori臋 tych zagadnie艅. 膯wiczenia by艂y obowi膮zkowe i na ka偶dej godzinie jedna grupa mia艂a prezentacj臋 dotycz膮c膮 ich uj臋cia zagadnienia insourcingu lub outsorcingu. Mile widziane by艂o osadzenie prezentacji w do艣wiadczeniach student贸w. Po ka偶dej prezentacji ca艂a grupa uczestniczy艂a w dyskusji, mo偶na by艂o przedstawi膰 swoj膮 opini臋, nie zgodzi膰 si臋 z prezentuj膮cymi lub z prowadz膮c膮. 膯wiczenia z tego przedmiotu wspominam bardzo mi艂o jako bezpieczne pole do wyra偶ania swoich opinii.

Seminarium
Ka偶dy spotyka si臋 indywidualnie ze swoim promotorem. Akurat  ja trafi艂am na okres wirusa, wi臋c wi臋kszo艣膰 korespondencji i spotka艅 odbywa艂o si臋 online na aplikacji Teams. Niekt贸rzy z moich znajomych na roku nigdy nie by艂o u promotora i wszystkie konsultacje odbywa艂y si臋 mailowo 馃槉 Jest to zwi膮zane, 偶e czasem profesorowie przebywaj膮 na uczelniach partnerskich za granic膮. Mimo tego, 偶e seminaria s膮 wpisane w plan, to raczej dogadujemy si臋 indywidualnie ze swoim promotorem.  

Implementacja baz danych
By艂am zwolniona z tego przedmiotu, wi臋c opisz臋 Wam wra偶enia moich koleg贸w z roku. Wyk艂ad zawiera艂 informacje o teorii baz danych. Zaliczeniem by艂o kolokwium. 膯wiczenia by艂y do艣膰 teoretyczne bez wielu zada艅 praktycznych. Zaliczeniem 膰wicze艅 by艂 projekt 鈥 prezentacja na zadany temat zwi膮zany z bazami danych. 

In偶ynieria oprogramowania
Kolejny przedmiot z projektem jako zaliczenie. Nale偶a艂o napisa膰 esej na zadany temat, z tego co pami臋tam nawet 膰wiczenia nie by艂y obowi膮zkowe.

Systemy wspomagania pracy grupowej
Niestety nie znalaz艂am informacji czy wyk艂ad by艂 zaliczany 膰wiczeniach, ale najprawdopodobniej tak. 膯wiczenia poleg艂y na kolejnych prezentacjach przeprowadzanych przez grupy student贸w. Temat prezentacji to system wspomagania pracy, np. Office 365, Asana, Jira.

U偶yteczno艣膰 interfejsu cz艂owiek 鈥 komputer
Kolejne do艣膰 teoretyczne zaj臋cia. Wyk艂ady wiadomo przedstawia艂y du偶o teorii. Na 膰wiczeniach naszym projektem, kt贸ry zalicza艂 przedmiot by艂a analiza wybranej strony BIP (Biuletynu Informacji Publicznej) danego miasta. Otrzymali艣my wytyczne, heurystyki i wed艂ug nich badali艣my wybran膮 stron臋 internetow膮. Na koniec ka偶da grupa prezentowa艂a wyniki swojej pracy.

Zarz膮dzanie utrzymaniem system贸w informatycznych
膯wiczenie wiele nie wnosi艂y do przedmiotu, poniewa偶 i tak zaliczeniem by艂o stworzenie projektu, tym razem indywidualnie. W wordzie nale偶a艂o opisa膰 sw贸j projekt, zesp贸艂 scrumowy kt贸ry go realizuje oraz opisa膰 USER STORY. Twistem jest to, 偶e trzeba by艂o odnie艣膰 si臋 do przynajmniej jednego 藕r贸d艂a  literaturowego. 膯wiczenia zalicza艂y wyk艂ad. 

Rok 2, semestr 2 (specjalno艣膰 Menad偶er System贸w Informatycznych)

Implementacja zintegrowanych system贸w informatycznych
Te zaj臋cia kosztowa艂y mnie du偶o nerw贸w. Polega艂y one na tworzeniu bazy danych w programie Microsoft Dynamics. Dla mnie by艂o to totalne palenie czasu. Uczelnia nie potrafi艂a nam dostarczy膰 dobrego programu, skonfigurowali jak膮艣 wirtualk臋, kt贸ra i tak nie dzia艂a艂a. Zaliczeniem by艂 projekt, kt贸ry polega艂 na opisaniu i screen贸w z instalacji Microsoft Dynamics za艂o偶eniu tam firmy, wystawienia faktury,  za艂o偶enia u偶ytkownik贸w. Dla mnie strata czasu i ci臋偶ki przedmiot przez problemy z instalacj膮 Dynamicsa, kt贸ry by艂 dostarczony w jakiej艣 starej wersji. Tak偶e wyobra藕cie sobie, 偶e dodatki do niego czyli baza SQl Server mi臋dzy innymi musia艂a by膰 starsza ni偶 najnowsza. Koszmar.

Ontologie w systemach informatycznych
To jest przedmiot na kt贸rym za wiele nie rozumia艂am co si臋 dzieje 馃榾 Zda艂am chyba na 5, bo projekt zrobili艣my bardzo porz膮dnie, ale sama teoria ontologii to dla mnie by艂a czarna magia.  Zaliczeniem przedmiotu by艂a realizacja projektu w narz臋dziu Protege. To raczej stary system i w膮tpi臋 偶eby si臋 przyda艂 kt贸remu艣 z absolwent贸w 鈥 Projekt polega艂 na zapisaniu bazy wiedzy w tym systemie, wyznaczeniu zale偶no艣ci mi臋dzy poj臋ciami a finalnie przeprowadzenie symulacji. Czyli powiedzmy, 偶e mamy baz臋 wiedzy dotycz膮c膮 warto艣ci od偶ywczych kanapek McDonalds, to symulacja polega na udzieleniu przez system odpowiedzi na pytanie np. Ile kalorii ma kanapka wegeteria艅ska. Musze przyzna膰, 偶e te zaj臋cia nie przypad艂y mi do gustu i zapami臋ta艂am z nich tylko tyle, 偶e Ontologia to spos贸b formalizacji wiedzy. Nie widz臋 zastosowania tych zaj臋膰 w praktyce i zawodzie.

Seminarium
Jak opisane w przedmiotach z poprzedniego semestru.

Komputerowe metody optymalizacyjne i wspomagania
Tutaj nie mog臋 si臋 wypowiedzie膰 z w艂asnego do艣wiadczenia, poniewa偶 by艂am zwolniona z zaj臋膰. Na in偶ynierce realizowa艂am du偶o przedmiot贸w zwi膮zanych z metodami numerycznymi , algorytmami i strukturami danych i programowaniem, wi臋c na ich podstawie otrzyma艂am 5 z zaj臋膰. Wiem, 偶e zaliczeniem by艂a realizacja projektu, dotycz膮ca wybranej metody optymalizacji.

Efektywno艣膰 przedsi臋wzi臋膰 informatycznych 
Z tego przedmiotu w trybie zaocznych maj膮 odby膰 si臋 4 zaj臋cia 膰wicze艅 i 4 wyk艂ady. Wyk艂ady z tego co pami臋tam by艂y nieobowi膮zkowe. 膯wiczenia mog艂y te偶 by膰 nieobowi膮zkowe, je偶eli zdecydowali艣cie si臋 realizowa膰 projekt we w艂asnym zakresie bez konsultacji na 膰wiczeniach. Profesor na tym przedmiocie omawia艂 mierniki i ocen臋 efektywno艣ci projekt贸w. Materia艂y, kt贸re by艂y na wyk艂adzie p贸藕niej trzeba by艂o wykorzysta膰 do realizacji projektu. Przyk艂adowe miary jakie pozna艂am to  NPV, ROI, PP, IRR, MIRR. Zaliczenie 膰wicze艅 przedmiotu polega艂o na zrobieniu projektu w grupach do 4 os贸b. Otrzymali艣my przyk艂adowy excel, kt贸ry by艂 wype艂niony przyk艂adem oceny efektywno艣ci danego projektu. Nast臋pnie nale偶a艂o wymy艣li膰 sw贸j projekt informatyczny dla danej firmy i dokona膰 jego oceny wg wytycznych na wyk艂adzie i 膰wiczeniach. Zadanie by艂o proste do zrobienia 馃槉Du偶o da艂o si臋 skopiowa膰 z oryginalnego pliku.  Projekt oddawa艂o si臋 etapami. Z wyk艂adu na koniec semestru przygotowany zosta艂 test online, kt贸ry sk艂ada艂 si臋 z pyta艅 teoretycznych i zada艅 do policzenia w excelu, dotycz膮cych miar efektywno艣ci.

Og贸lne wra偶enia i podsumowanie 

My艣l膮c o tych studiach przede wszystkim zapami臋ta艂am du偶膮 ilo艣膰 wykonywanych prezentacji. Mo偶liwe, 偶e jest to domena Uniwersytetu Ekonomicznego, 偶e wi臋kszo艣膰 wykonanych projekt贸w nale偶y zaprezentowa膰 grupie. Studia in偶ynierskie, kt贸re ko艅czy艂am by艂y bardzo techniczne i szkoda by艂o czasu na doskonalenie umiej臋tno艣ci mi臋kkich dotycz膮cych przeprowadzania prezentacji. 

Kolejn膮 rzecz膮, kt贸ra rzuca si臋 w oczy my艣l膮c o IwB, to to 偶e wcale nie by艂o trudno zda膰. Prowadz膮cy na pewno pomagali w zaliczeniu przedmiotu i dawali szanse. Cz臋sto te偶 z racji du偶ej ilo艣ci pracy w grupie, mo偶na by艂o kombinowa膰 i zrzuca膰  prac臋 na pozosta艂ych cz艂onk贸w zespo艂u.

Studiowanie Informatyki w Biznesie nauczy艂o mnie te偶 troch臋. Usystematyzowa艂am wiedz臋 o historii BI i baz danych, nauczy艂am si臋 pisa膰 jeszcze lepiej w Pythonie. Dowiedzia艂am si臋 wielu ciekawych rzeczy o prowadzeniu projekt贸w IT i zarz膮dzaniu firm膮,


By艂y to ciekawe dwa lata i fakt, 偶e m贸j pierwszy stopie艅 by艂 tak techniczny, dawa艂 mi du偶膮 rado艣膰 z doskonalenia umiej臋tno艣ci mi臋kkich na drugim stopniu studi贸w.