Skip to content
  • Koszyk
bideveloper pl

bideveloper pl

Pomogę Ci zrozumieć Power BI

  • O mnie
  • Power BI od podstaw
  • Ścieżka nauki
  • Newsletter
  • Konsultacje
BI / Power BI / Power BI od podstaw

Jak stworzyć swój pierwszy raport w Power BI ?

Cześć !

Pamiętacie jeszcze mój post o Power BI Desktop? Obiecałam Wam w nim, że stworzę osobną część dotyczącą widoku Raport w Power BI Desktop. 

Możecie się zapytać, dlaczego widok raport zasługuje na osobny post na blogu?  Cała reszta zmieściła się w  tym wpisie.. 

To w tej części Power BI Desktop będziesz spędzał większość czasu tworząc raporty w Power BI. Tam stworzysz wszystko to co zobaczy Twój użytkownik.

 

Spis treści

  1. Podział widoku Raport. 
  2. Wizualizacje.
  3.  Zaproszenie do pozostałych artykułów z serii (Panel filtrów,  Pola, Widok, Modelowanie)
Program Power BI Desktop umożliwia na szereg działań. Dla lepszego oglądu stworzyłam taki plakat, który podsumowuje w którym widoku jakie działania możemy wykonać 🙂 

Podział widoku Raportu.

Na obrazku poniżej pokazuję jak wygląda widok raport.  W tym wpisie podzieliłam go na sekcje logiczne, które będę opisywać po kolei. 

Kanwa to białe pole, na które będziemy przeciągać wszystkie elementy raportu. 

Obok kanwy, po prawej stronie znajduje się panel filtrów. Jeżeli będziemy chcieli pokazać wyfiltrowane informacje to na ten panel możemy przeciągnąć odpowiednie pola danych. 

Obok filtrów znajdują się wizualizacje.  Zbiór dostępnych do użycia wykresów, tabel i innych elementów do pokazania danych. 

Ostatnim elementem po prawej stronie kanwy są pola. To tutaj pokażą się nasze dane, kolumny w tabelach, metryki czy kolumny kalkulowane, które stworzymy podczas pracy nad raportem.

Oprócz paska bocznego, w Power BI znajdziemy też górny pasek, podobny do tego z programu Microsoft Excel. 

Znajdziecie na nim 4 ważne zakładki. Home, czyli miejsce gdzie będziemy mogli pobrać dane do Power BI, zmienić źródła danych, dodać źródła danych, dodać pole tekstowe na kanwę raportu. 

Zakładka Insert, to zwykłe wstawianie, jakie znamy z Microsoft Office, może to być tekst, przycisk, kształt, a także własna wizualizacja.  

Metryki do danych możemy dodać przez zakładkę Modeling. Znajdziemy tam również opcje nadania uprawnień do danych, stworzenia ról dla użytkowników raportu. 

No i ostatnia zakładka to View.  Jak nazwa wskazuje możemy na niej ustawić widok naszego raportu, np. żeby dopasował się do  szerokości strony, możemy też podglądać jak będzie wyglądasz nasz raport na telefonie komórkowym. 

To tyle ogólników. Najważniejsze elementy na początek pracy z Power BI Desktop będą omówione bardziej szczegółowo w kolejnych paragrafach.

 

Wizualizacje

Panel wizualizacji jest podzielony na cztery części, więc nie tworzą go tylko ikonki typów wykresów 🙂 

Na tym kafelku możesz wybrać typ wizualizacji, czyli na przykład tabela, wykres kolumnowy, wykres kołowy, etc. Klikając na ikony poszczególnych wizualizacji, pojawią się one na kanwie raportu. Power BI posiada tez opcję pobierania typów wizualizacji, innych niż te domyślne. Klikając te trzy kropki zostaniemy przeniesieni na stronę z której można pobrać dodatkowe wykresy, czy inne formy prezentacji danych. 

Po wybraniu wizualizacji należy określić z jakich danych ma ona korzystać. Do tego służy poniższa część.

W pole values należy przenieść wybraną kolumnę lub metrykę z danych.  W zależności od wybranej wizualizacji będzie ono się różnić, np. przy wykresie kolumnowym otrzymamy do wypełnienia danymi zarówno osię X jak i osię Y, wartości i atrybuty. 

Następnym krokiem, po dodaniu danych do wizualizacji, jest jej formatowanie. Power BI Desktop pozwala na wprowadzenie wielu zmian w wybranej przez nas formie pokazania danych. Nie tylko kolor, oś czy czcionkę. Wszystkie dostępne opcje zmiany formatu są zawarte w poniższej części panelu wizualizacji. Każda wizualizacji ma swój zcustomizowany panel, dlatego w zależności co wybierzecie będziecie mogli edytować inne elementy.

Dodanie analityk do wizualizacji również jest możliwe w panelu.  Klikając na ikonę lupy przy wizualizacji przeniesiemy się do okienka analiza. W nim możemy dodawać dynamiczne linie analityczne, dostosowujące się do danej wizualizacji, na przykład linie trendów, stałe linie. Uwaga: nie w każdej wizualizacji dostępne będą wszystkie opcje analiz. Często, np. przy tabelach dostaniemy komunikat, że dla tej wizualizacji nie przewidziano żadnych analityk. Przy niektórych wykresach ilość kombinacji będzie ograniczona. Na ten moment dostępne są następujące użycia okna analityka.

  1. Linia stała OŚ X
  2. Linia stała OŚ Y
  3. Linia Minimum
  4. Linia Maksimum
  5. Średnia
  6. Centrum
  7. Centyle
  8. Cieniowanie symetryczne

To by było na tyle! Słuchajcie, ponieważ sam opis części wizualizacji zajął mi sporo miejsca rozdzielam wpis o widoku RAPORT na parę części. 
Podsumowując na ten moment wiemy gdzie tworzymy wizualizacje i jak one działają. 
W dalszych częściach opisze pozostałe elementy Power BI Desktop czyli:
  1. Panel filtrów.
  2.  Pola
  3. Widok 
  4. Modelowanie
Dagmara

Otrzymaj

Listę 7 kroków jak zamienić Twój raport w Excelu na raport w Power BI

Możesz w każdym momencie wypisać się z subskrypcji. Po więcej szczegółów sięgnij do Polityki prywatności. 

Dziękuję!

Dołączyłeś do społeczności bideveloper.pl Sprawdź skrzynkę mailową i potwierdź subskrypcje. Otrzymasz wtedy darmowego ebooka.

.

Zobacz wpisy

Studia – Informatyka w Biznesie cz.2
5 blogów o Power BI, które warto śledzić w 2020 roku

1 thought on “Jak stworzyć swój pierwszy raport w Power BI ?”

  1. Pingback: Jak stworzyć swój pierwszy raport w Power BI Desktop ? cz.2 - bi developer pl

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Otrzymaj Listę 7 kroków jak zamienić Twój raport w Excelu na raport w Power BI

Dołącz do mnie !

Dołącz do mnie na FacebookDołącz do mnie na Instagram

Polityka prywatności

Copyright © 2021 bideveloper pl | powered by XBlog Plus WordPress Theme

Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy. Ustawienia cookieZAAKCEPTUJ
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.